Logbog/Dagbog

Ballen, torsdag, den 14. maj 2009

Kolding - Ballen

Afgang Kolding kl. 06.55
Ankomst Ballen kl. 15.00

V: Ø 5 ms - senere NØ 8 - 10 Diatance: 46,6 sm. SOL til overskyet

Kl. 08.35 Strib Fyr. Kl. 11.00 Æbelø Fyr. KL. 14.00 Lushage Fyr. 
 

Ballen Havn, Fredag, den 15. maj 2009

Ballen Havn

Vind: SØ - Ø 10 - 11 - 13ms. SOL

Ballen Havn, lørdag den 16. maj 2009

Ballen Havn

I nat Vinden: SØ 13 ms.
Kl. 08-00 V: Aftagende med begyndende regn.
Dårlige døgn- og langtidsvejrprognoser.

Grenå, søndag den 17.maj 2009

Ballen - Grenå
Afgang Ballen kl. 07.00
Ankomst Grenå kl. 12.15

Vind: SØ - 8ms>10>12>13 ved Grenå 8 - 10ms
Overskyet > sol > overskyet
Distance: 33,6 sm
Kl. 08.15 passerer imellem Vejrø og Bosserne
Kl. 09.15 rebber syd for Hjelm
Kl. 09.45 Hjem Fyr tværs

Anholt, mandag den 18. maj 2009

Grenå - Anholt

Afgang kl. 09.15
Ankomst kl. 13.50

Vind: S > SV - 3 > 5ms. Kl. 12.45 SØ > Ø - 5,5 > 6ms. SOL.
Distance: 25,4 sm

Kl. 18.45 Et forrygende uvejr med torden, lyn og regn, hvor vinden er SV - V med hård vind.

Foto viser den velkendte Fornæs Fyr, som passeres lige efter
Grenå på vej til Anholt.

Tirsdag den 19. Maj 2009

Anholt

Overskyet  > sol.

Møder bl.andet SY Bifrost, som arrangør af FTLF stævne Kristi
Himmelfartsdag.
Foto viser vue fra Kærlighedsstien mod Anholt Fyr. Stien trænger
til vedligeholdelse og kan p.t. ikke anbefales at færdes med korte
bukser.

Onsdag den 20. maj 2009

Anholt - Østerby/Læsø

Afgang 09.20 - ankomst 16.40 h
44,1 sm - sol / skyet / regn, V 3 - 11 SW

Havnen blev fyldt op med svenske både, havneafgift i den dyre ende.
Det er åbenbart blevet kotyme ikke at stryge Yachtflaget efter
solnedgangen for det fleste svenske sejlere.
Det er synd, at også blandt bådfolket er reglerne ved at gå i forfald.

Torsdag den 21. maj 2009

Østerby - Skagen

Afgang 07.05 - ankomst 11.40
29,8 sm, V V - SW - S 3 - 7 sek/m, sol
Fik via Lyngby Radio ca. kl. 08.30 og VHF en "gale warning" med
op til 15 sek/m. og vind fra NW.
Optog straks kontakt med Lyngby Radio med spørgsmål om hvornår
dette ville indtræffe i vort farvand, om for-eller eftermiddagen resp.
først om aftenen. Svaret var at det vil man ikke kommentere, men
jeg kunne blive viderestillet til en metereolog.
Det blev den bedste sejlerdag og blæsten startede først ca. kl. 23.00h
i havnen.
Skagen er total overfyldt med såvel kapsejlads- samt turbåde. Fandt
en beskyttet plads i Skagens klubhavn.
Fatter ikke, at havnemesteren i den store Skagenhavn tillader fortsat
høj musik dagen lang. Simpelthen en musik- og støjterror af værste slags.
Finanskrise - ikke her, når man er vidne til mængderne af øl og
spiritus, der blev købt af svenskerne og nordmændene

Fredag den 22. maj 09

Skagen

På bytur og indkøb i Skagen.
Gode indkøbsmuligheder og et rigt udbud af varer. Rige muligheder
for at købe fisk....
Mødt SY DAKLA  af Berlin, samt SY fra Kiel. Sidstnævntes videre færd
er til Hebriderne, DAKLA til Vestnorge.
De venter lige som mig for en passende vind til Norge. 

Lørdag den 23. maj 09

Skagen

Besøg på Skagens Museum "Anna jeg Anna" samt indtagelse af
middagen om aftenen hos Graaes Fiskerestaurant, med alt godt
fra havet.

Søndag den 24. maj 09

Skagen - Sæby

Vi vender foreløbig om, idet vejret er lovet at forblive med blæst
fra NW det meste af den kommende uge.

Afgang 12.45h - ankomst 17.30 h.
28,0 sm, sol V vest til SV 3-7 sek/m
Kun få gæstesejlere i havnen.

Mandag d. 25. maj 09

Sæby - Grenå

Afgang 06.30 - ankomst 16.35 h
61,9 sm - sol, V V - NW 8-13 sek/m, senere SØ til S
Rimelig sejlads, bortset fra at vinden vendte ca. 10 sm før
Fornæs Fyr direkte imod. Fortsæt ustadig vejrforhold.

Tirsdag den 26. maj 09

Grenå

Familiedag.

Onsdag den 27. maj 09

Grenå - Ballen/Samsø

Afgang 07.15 - ankomst 13.15h
38,4 sm - sol - Kuling fra NW til W og senere fra SW-W
Med 2 reb i storen samt hårdvindsfok en konstant fart på 7-8 knob.
Vindstød med op til 18 sek/m.
Burde have ligget i havnen. En sejlads som stiller store krav til
bådens materiel samt mandskab.
Fulgtes med SY Najaden af Glyngøre.
Glædelig modtagelse af Najad sejlere.
 

Torsdag, den 28. maj 2009

 Ballen

Vind: V - NV med op til 14 ms i pusten her i havnen.

Vi nu 5 Najader, som er indtruffet til Najad-træf 2009

Mandag 1. juni 2009

Ballen - Kolding

Afgang 09.30h - ankomst 18.05h
50,4 sm, 0 - 5 sek/m, N - NØ, skyet
hovedsagelig motorsejlads 

Tirsdag, 9. juni 2009

Hirtshals - Bergen (via Stavanger)

Med færge Fjordline. fjordline.no
Afgang 14.30h, mellemstop Stavanger 01.00h, ankomst Bergen 10.00 h 10.6.2009
Sol med frisk vind.
Propfyldt færge, især mange tyskere med såvel Trailer, Combi-Camp og
Campingvogne og Autocampere.
Gode oplevelser på færgen, bookede udvendig kahyt som vi ikke fortrød.
Fin service ved færgens reception.
Restaurant "Lemkuhl" med stor buffet.
Landkending med Ryvingen Fyr ved Mandal, derefter Kap Lindesnes,
Lista Havn samt indsejlingen til Flekkefjord, som vi kunne nikke gen-
kendende til. 



Onsdag den 10. juni 2009

Bergen - Aalesund på E 39
Afgang 10.30h - ankomst 18.00h
Problemfrit gennem den Norske Told, ud gennem Skuteviken, via
Knarvik, Romaheimsdalen, Fjordsdalen, færgefart Ytre Oppedal -
Lavik over Sognefjorden, Vadheim, Steien, Förde, langs Jølstravatnet,
Skei, Byrkelo, Sandane og langs Gloppe Fjord til færgeleje Anda
for at krydse Utfjorden.
Anduvning ved Lote, forbi Nordfordeid, igennem Stigedalen til
færgeforbindelse Folkestad - Volda for at krydse Voldafjorden.
Herefter følger Ørsta ved Ørstafjorden og kører langs Vartalsfjorden til færgelejet Festøya - Solavågen ved Ålesund.

Overskyet med regn det meste af dagen.
Forhørte os om overnatningsmuligheder ved information ved havnen.
Hotel Brosundet ved Vågen kan anbefales.www.hotelbrosundet.com
Ligeledes spisestedet "Agra Ålesund", Apotekergate.

Torsdag den 11. juni 2009

Aalesund - Namsos

Afgang 09.15h - ankomst 18.00h

Kører ad E 39 langs Storfjorden og senere Tresfjorden til færgelejet Vestnes-
Molde for at krydse Moldefjorden.
Fra Molde går det videre ad E 39 via Hjelset, Astad,  langs Batnfjorden
til færgelejet Kanestraum - Halsa for overfart på Halsafjorden.
P.g.af totalspærring af E 39, derefter drejes ved Betna mod vej 65 ned
til Surnadal, Rindal, Storås og Orkanger, mod og forbi Trondheim.
Før Trondheim stiftede vi bekendtskab med Trøndelag Bomvegselskap,
som afkræver hyppige motorvejsafgift ved mange korte strækninger.
Der anbefales at have pengepungen parat med passende mønter,
udenlandske kreditkort blev ikke accepteret resp. afvist, eller man
tilmelder sig inden rejsestart hoswww.autopass.no, hvor man kan
betale forlods Nkr.300,00, hvorefter man kan køre uden ophold igennem
det elektroniske bilregistering ved bomstederne.
Herefer kører vi forbi Stjørdalshalsen ved Stjørdalsfjorden, Skagn, Levanger,
Steinkjer og drejer fra ad Riksvejen 17 til Namsos.
Overnatning i hytte på Namsos Camping ved Flyvepladsen.(namscamp@online.no)
Hytte med god comfort, venlig betjening. 

Fredag, den 12. juni 2009

Namsos - Sandnessjøen

Afgang 09.15 - ankomst 18.00h
Vi kører nu ad kystvejen 769 til Salen, herefter til færgelejet Lund -
Boøy, krydsende Foldfjorden, mod Kolvereid og drejer herefter på
Kystvejen Nr.771 langs Årsetfjorden videre ad Vej nr. 802 over til
Riksvejen Nr. 17 mod færgelejet Holm - Vennesund, til Vik og
Brønnøysund.
Bytur med havnebesigtigelse. Infostander som fortæller, at vi
står midt i Norge mellem Kap Lindesnes og Nordkap (se fotogalleri)
Herefter kører vi ad Nr. 17 til færgeleje Horn - Anndalsvåg, krydsende
Velfjorden, langs Vevelstadsunde til færgelejet Forvik - Tjøtta,
krydsende Mindefjorden.
Turistbrochuren anbefaler overnatningsstedet "Tjøtta Gjestegård",
som ligger ved Tjøtta´s udkant. Blev afvist uden begrundelse
og anbefalet "Helgeland Hotel" ved Sandnessjøen.
Forsætter ad Nr.17 til Sandnessjøen, over Botnfjorden via Helgelands-
brua og drejer lige efter broen til venstre mod Helgeland Hotel.www.helgelandhotell.no
Ligner nyåbnet, med malerspande og værktøj på gangen til værelserne.
Fin udsigt, venlig betjening, begrænset udvalg på spisekortet, men god
mad.

Lørdag, den 13. juni 1009

Sandnessjøen - Bodö

Afgang 09.35 - ankomst 17.30h.

Vi forsætter ad Nr. 17 mod færgelejet Levang - Nesna krydsende Rana Fjorden
kører langs Sørfjorden via Sørsjona mod færgelejet Kilboghamn - Jektvik
krydsende polarcirklen i Melfjorden i dårlig (regn) vejr og når via
Værangfjorden Jektvik. Fra færgen overværede vi havørnen på jagt.
Ad 17 går det videre til færgelejet Agskaret - Forøy og holder frokostpause
ved "Braset" parkeringsplads med udsigt tværs over Holandsfjorden til
Svartisen.
Mod byen Glomfjord langs Glomfjorden til Ørnes, forbi Mesøjfjorden, Grim-
stad, Sørfjorden, Halmsundfjorden, Nordfjorden, Saltstraumen med
rivende strøm til dagens endestop Bodö.
Regnvejr i Bodö.
Overnatter på Hotel Bodö www.bodohotell.no     Receptionist med udsøgt service
Anbefalet spisested Pepe´s Pizza, Storgata 3, med enormt stort spisekort.

Søndag, den 14. juni 2009

Bodö - Moskenes/Lofoten - Henningsvær

Starter med morgenspadsergang til Bodö havn i opholdsvejr.
Krydser Vestfjorden med færgen afgang 10.15 og ankomst i Moskenes 13.30h.
Kører på E 10 ned til fiskevær "Å", som er så godt som et museum.
(se fotogalleri)
Herefter kører vi ad E 10 tilbage mod Reine, Flakstad og drejer ned til
Nusfjord, som er Norges mest bevarede fiskevær, herefter til Leknes,
drejer ad Nr. 815 til Stamsund og videre ad Nr.815 mod E 10 til
Henningsvær.
Stadig opholdsvejr. Central reception med roaburuddlejning ved hoved-
parkeringspladsen. Skilter med Nkr.250,00 pr.person/nat. Oplyser dog
at netop disse til denne pris er optaget, skønt vi kan se, at dette ikke er
tilfældet.
Hyggelig fiskevær. Restaurant "Fiskekrogen" kan anbefales, er dog i den
dyre prisleje, dog følger her kvaliteten med. www.fiskekrogen.net

Mandag, den 15. juni 2009

Henningsvær / Lofoten - Sörkjosen / Storslett i Troms

Regnvejrsdag - vi flygter fra Lofoten !

Afgang 09.10 - ankomst 17.30h
Ad E 10 køres mod Kabelvåg og Svolvær. Spadseretur i Svolvær medens
regnen fossede ned. Havnepromenaden derfor ikke særlig attraktiv, er
under restaurering.
Via Tjeldesundbroen ved E 10 forlader vi Lofoten og drejer ved Bjerkvik
på E 6 mod Setermoen, Bardufoss, Nordkjosbotn, langs Storfjorden
til Skibotn, langs Kåfjorden til Kåfjorbotn op til Sørkjosen ved Storslett.
Fuldspærring af E 10  i over 11/2 h lige efter Bjergkvik ved frakørsel til Gratangen p.g.af den Norske Konge Harald skulle indvie forskellige
krigsmindesmærker der.
Kæmpe bilkø.
Overnatter på "Reisafjord Hotel". www.reisafjord-hotel.com
Aftensbuffet var ikke særlig attraktiv, måske p.g.af rejseselskaber.
Dystre værelser, ligesom i Bodø.
Spadseretur til lystbådehavnen ved enden af Reisafjorden. 

Tirsdag, den 16. juni 2009

Sørkjosen - Henningsvåg/Nordkap

Afgang 09.00 - ankomst 19.00h.

Vi kører nu mod Alta på E 6 og kommer dermed ind i Finnmarken. Forbi
Straumfjorden, Storstraumen, langs Burfjorden, Langfjorden, Alta-
fjorden til Alta.
Ved Alta drejer vi ned ad E 93 for at ville køre på dagen til Kirkenes,
drejer mod E 92 ved Geaidnovuohppi til Karasjok, og herefter på
E 6 mod Utsjok.
Ca. 40 km efter Karasjok ændrer vores Navi ankomsttiden i
Kirkenes til kl.24.00h.
Vi beslutter derfor at vende om og drejer ved Karasjok til E 6 mod
nord til Lakselv, langs Vestbotn til Oldenfjord og kører langs
Porsangen på E 69 til Honningsvåg.
Kort før Honningsvåg skal der passeres en betalingstunnel "Veidnes Bom-
station", som opkræver Nkr. 192,00 inkl. 1 passager. Når man vil
forlade Honningsvåg ad landvejen, skal selvsamme tunnel passeres
igen - og der skal   i g e n  betales Nkr. 192,00 for at kunne forlade
området.
Honningsvågs turistkontoret oplyste forskellige overnatningsmuligheder,
vi valgte Hotel "View", som ligger på en høj i udkanten af byen.
Hotellet er en ombygget kaserne, Hotellets ejer er vældig serviceminded.
Spisestedet "Corner", Fiskerivejen 2A, kan anbefales.

Onsdag, den 17. juni 2009

Honningsvåg - Nordkap/omegn
I dag har vi solskin !

Kører om formiddagen til fiskevær Gjesvær, vest for Nordkap.
 Vandrede ad stier over fjeldene.
Kører herefter til Skarsvåg ved Risfjorden, som ligger syd for Nordkap.
Rensdyr overalt, dog er de meget sky, når man nærmer sig.
Vandre ad stistystemer over til Vesfjord med kirkeporten (se foto)
og Nordkaphornet.
Besøger "Julestuen", hvor vi får kaffee med hjemmebagte vafler med
jordbærsyltetøj og flødeskum.
Kører herefter til Kamøyvær og tilbage til Honningsvåg.
Aflægger byens kirke et besøg. Var eneste bevarede bygning tilbage efter 
tyskerne brændte byen ned under 2. verdenskrig.
 Kl. 21.00h kørte vi de ca. 32 km op til Nordkap, for allerførst at  aflevere
Nkr. 245,00 ved Nordkaps Bomstation, som på derværende tidspunkt
blev betjent af en kun engelstalende Spaniol. Det bliver efterhånden
så multikulturel, at man tvivler, om man opholder sig i Norge !
Jeg tvivler, om man ansætter en Nordmand på et museum i Barcelona ved
biletlugen !
Nordkapkomplekset indeholder en Supervideograf, som er værd at overvære.
Der findes også bl.andet et Thailandsk Museum ! Hvad har dette museum
med Nordkap at gøre - kun fordi Thailandsk Konge har besøgt Nordkap i 1907 !
Jeg går ud fra, at man også har oprettet et museum for Samerne i Thailand -
eller ??
Kl.00.21h fotograferede vi solens laveste punkt, overraskende med så
mange besøgende. Ved valget mellem Nordkap eller Lofoten - så fore-
trækker jeg Lofoten !
Vi kører tilbage til Honningsvåg kl.02.00h

Torsdag den 18. juni 2009

Honningsvåg - Nordkjosbotn

Afgang 08.00 - ankomst kl. 18.00 h

Vi kører på E 69 til Olderfjord og drejer mod sydvest på E 6 via Skaidi, Alta,
Storslett til Nordkjosbotn og overnattede ved "Vollan Gjestestue"

Fredag den 19. juni 2009

Nordkjosbotn - Svolvær / Lofoten
Afgang kl. 08.30 - ankomst 18.30 h
 
Vi kører ad E 6 tilbage til Lofoten gennem byerne Moen og Bardufoss,
hvor vi ser Målsefossen.
Ved Gratangen drejes til Vej Nr. 825 til Tjeldsund og videre ad Vej Nr. 83
til Harstad, Revsnes til Flesnes. Derefter på E 10 til Sortland,
Stokmarknes, Hadsel (Kirken var desværre lukket) til færgeleje Melbu.
Derefter med færge til Fiskebøl over Hadselfjorden og fortsætter
på E 10 til Svolvær.
Overnatter hos Best Western Hotel,www.svolvar-hotell.no/www.lofote serviceminded receptionsdame, som anbefaler Restaurant "Børsen"
på Svinøya.
Vi ankommer kl. 20.15h på Børsens Spiseri. Stedet er vel besøgt, men
der var forsat ledige borde. Stedets kvindelig tjener starter mod-
tagelsen med "det er lidt sent", og vi skulle vente.
På mit spørgsmål om vi skulle helst gå igen, svarede hun "ja"!
En stor skuffelse for os, eftersom vi fik stedet varmt anbefalet.
Vi returnerede til Anker Brygge, hvor vi blev vel modtaget af stedets
glade servitricer.

Lørdag, den 20. juni 2009

Svolvær - Mo i Rana / Nordland

Afgang 09.00 - ankomst 20.15h

Solskinsdag !
Vandrer på Svinøya, herefter gå tur i Svolvær, kører ned til Kabelvåg og
så Domkirken og derefter byen med dens havn. Hyggeligt sted.
Færgeafgang 13.20h til Skutvik via øen Skrova til fastlandet.
Kører ad Nr. 81 til E 6 mod syd, forbi Leirfjorden, Fauske, langs Saltdals-
fjorden, forbi Rognan, Storforshei ned til byen Mo i Rana.
Overnatter på "Bimbo Veikro"

Søndag, den 21. juni 2009

Mo i Rana - Dovre

Afgang 08.30 - ankomst 18.15h.

En dag med overskyet og sol.
Kører ad E 6 mod syd, forbi Olderneset, Mosjøen, Trofors ned til
Nord-Trøndelag, byen Grong, langs Snåsavatnet, Steinkjer, Levanger,
forbi Trondheim mod Oslo. Forbi byerne Berkåk og Oppdal, forbi
Dombås og stopper op i Dovre.
Overnatter på Dovre Motell i Gudbrandsdalen.

Mandag, den 22. juni 2009

Dovre - Kolding/DK

Afgang 07.20 - ankomst 22.05 h.

Turen gik gennem Gudbrandsdalen på E 6. Så Ringbu stavkirke.
Forbi Lillihammer,  Brumunddal, Hamar, Eidsvoll til Oslo med
aftenstrafik, herefter på E 18 mod Sørlandet til Kristiansand.
Mange stærkasser langs vejene.
Mange vejarbejder med stærk trafik.
Sejler med Color Line færgen kl. 16.30 og ankommer i Hirtshals
kl. 19.45h.

Facit:- Turen bør foretages enten med bus, Campingvogn eller
          Autocamper. 
        -  For en rejsevant kontinentalbeboer kræver de lave norske
          hastighedsgrænser en vis tilvænning. Nordændene kan
          køre timevis 70 km/ med fartreduktion ned til 60/50 km/t
          ved hver tilstødende sidevej - det slider på nerverne !
        - der bør planlægges mere tid til en sådan strækning
          (og flere penge)
      

Mandag d. 1/2 2004